Trstinový cukor verzus biely cukor

Primárne karty

lyžica s tmavým cukrom položená na bielom cukre s kockami cukru

Rozdiel medzi bielym a trstinovým cukrom nespočíva iba vo farbe, ale predovšetkým v spôsobe jeho výroby a spracovania, ktoré má za následok iné výsledné zloženie. My si teraz povieme niečo o obidvoch.

Trstinový cukor

Hnedý trstinový cukor sa získava z rastliny podobnej bambusu – cukrovej trstiny, ktorá dorastá do výšky až 5m a zberá sa obvykle v máji a júni, kedy teplé slnečné lúče premieňajú obsahujúci škrob na cukor.

Trstinový cukor neprechádza procesom chemickej rafinácie a bielenia, a nestráca tak svoje unikátne, zdraviu prospešné látky, medzi ktoré patrí okrem minerálov a stopových prvkov tiež mnohé vitamíny, enzýmy, či vláknina.

Výhodou hnedého cukru je ze v porovnaní s inými druhmi cukru je ľahšie stráviteľný.

Čím je cukor tmavší, tým viac je v ňom prírodných látok, pretože tmavší cukor obsahuje viac sirupovitej látky – melasy, ktorá má v sebe bohaté množstvo stopových prvkov a v bežnej strave by sme ich len ťažko hľadali. Kvalita trstinového cukru sa zväčša označuje ako: ” Raw sugar ” .

Biely repový cukor

Biely repový cukor je u nás najpoužívanejším sladidlom, a málokto sa bez neho dokáže obísť aj tak, že rozhodne nepatrí k zdravému životnému štýlu a môže spôsobovať radu zdravotných problémov.

Biely cukor je rafinovaný druh cukru, ktorý sa vyrába z repy, prípadne cukrovej trstiny.

Slovíčko rafinovaný v tomto prípade znamená, že táto biela kráska neobsahuje žiadne živiny, ktoré by nášmu telu mohli prospieť. Teda žiadne vitamíny, minerály, enzýmy ani aminokyseliny.

Biely cukor je však možné adekvátne nahradiť. Na trhu sa v súčasnosti okrem rôznych umelých sladidiel môžeme bežne stretnúť s hnedým trstinovým cukrom,

Najlepšou a najzdravšou potravinou je aj tak melasa obilný slad alebo javorový sirup

Nech už ale sladíte čímkoľvek, mali by ste pamätať na to, že cukor by nemal tvoriť viac ako desatinu celkového energetického príjmu potravy, pričom musíte započítať nielen cukor do kávy či čaju, ale aj ten obsiahnutý v sušienkach, jogurtoch, džúsoch aj pečive.